FANDOM

Шашка
Тип: Холодна зброя
Дистанція: Ближня
Матеріал: Метал
Довжина: менше 1 метра
Час використання: XVII- XIX ст.
Користувачі: Козаки

Шашка (від адигзького / черкеського « сешхо » або « Сашхен » - « великий» або «довгий ніж» ) рублячо–ріжуча холодна зброя . Клинок однолезовий , слабо вигнутий, у бойового кінця двулезове, довжиною менше 1 метра (у Росії стояли на озброєнні різні моделі шашок з довжиною клинка від 81 до 88 см, споконвічні черкеські були ще легше і коротше). Ефес зазвичай складається тільки з рукояті із загнутою, зазвичай роздвоюється головкою , без хрестовини ( гарди ), що є характерною ознакою цього виду зброї. Піхви дерев'яні, обтягнуті шкірою , з кільцями для портупеї на вигнутій стороні. Відомі шашки двох видів: шашки з дужкою, зовні схожі на шаблі, але такими не є ( драгунський тип), і більш поширені шашки без дужки (кавказький і азіатський типи).

Спочатку шашка мала значення недорогого допоміжного зброї кінного воїна після шаблі , перші зразки відносять до XII- XIII століть . У письмових джерелах слово « шашка » вперше було вжито Джованні де Лукою в 1625 році. З поширенням вогнепальної зброї і виходом з ужитку металевих обладунків шашка витіснила шаблю спочатку на Кавказі , а потім і в Росії, при цьому шашка сама зазнала значних змін: стала більш масивною і отримала вигин. Будучи спочатку запозичена у адигів ( черкесів ) терскими і кубанськими козаками, в XIX столітті шашка була прийнята на озброєння в Російській армії як статутний тип холодної зброї практично всіх кавалерійських частин (до початку двадцятого століття шаблю залишили тільки гвардійським гусарським полицях), офіцерів усіх родів військ, а також жандармерії і поліції. В історичній пам'яті шашка відзначена насамперед як козацьку зброю, донині залишаючись невід'ємною деталлю традиційної культури російського козацтва.

Не будучи різновидом шаблі, різні варіанти шашки принципово відрізняються від неї як зовнішнім виглядом: відсутністю гарди ( хрестовини) , відсутністю вираженого вістря, набагато меншою кривизною клинка, інший балансуванням клинка ( у класичної шашки точка рівноваги розташована приблизно в тридцяти сантиметрах від рукояті ), - так і характером бойового застосування: шашка наступально рубаюча зброя без застосування оборонної тактики і витончених прийомів професійного шабельного фехтування. Шашкою наносять потужні рубають удари, від яких складно закритися або ухилитися. Найчастіше шашка призначалася для одного раптового потужного удару, який нерідко відразу вирішував результат поєдинку. Колючі удари шашкою наносити вкрай проблематично через особливості балансування. Від характеру бойового застосування також залежить спосіб кріплення піхов шашки ( на одному або двох кільцях ) до портупеї ( поясний або плечовий): лезом вгору, так як для виконання удару, що рубає зверху вниз, шашку простіше швидко вийняти з піхов саме з такого становища. Ця зброя розраховане для раптового нападу, щоб можливо було одним рухом, не змінюючи положення руки, вихопити і завдати удару. Ще однією перевагою шашки стала її відносна дешевизна, на відміну від шаблі , що дозволило зробити це зброя масовим. Цьому ж сприяла простота використання шашки в бою. Звичайна техніка володіння шашкою складалася з доброго знання пари простих, але дієвих ударів, що було дуже зручно для швидкого навчання новобранців. Наприклад, у стройовому статуті кавалерії Червоної армії вказані лише три удари ( направо , вниз направо і вниз наліво) і чотири уколи ( впівоберта направо, впівоберта наліво , вниз направо і вниз наліво).

Факт запозичення кавказькими козаками , та й почасти російської регулярної армією , розташованої на Кавказі, черкеського бойової зброї є загальновизнаним і широко відомим. З безлічі свідоцтв на цей рахунок наведемо лише два. Одне з них - сучасника кавказької війни , одного з перших істориків чорноморського козацтва І. Д. Попко.

Переваги шашки перед шаблями:

1. Не потребує довгого навчання в фехтуванні, на відміну від шабель, тому швидко навчитися користуватися нею може практично кожен солдат-новачок. 

2. Не потребує великої кількості ударів: достатньо одного точного й потужного удару.

3. Не потребує для виготовлення, на відміну від шабель, дорогої і якісної сталі.

4. Має потужність при ударі, якій не можна протистояти з шаблею.

Недоліки Шашки перед Шаблею: 

1. Шашкою не можливо довго фехтувати без утоми як шаблею, бо її техніка побудована на силових ударах. 

2. На відміну від шаблі у шашці немає хрестовини і тому пальці козаки у бою можливо легко поранити чи навіть відрізати при перехрещенні лез. 

3. При сильному ударі об залізний панцир чи щит шашка на відміну від шабель як правило ламається, бо виготовлена з дешевої сталі. 

4. Шашкою на відміну від шаблі важко оборонятися, наносити колючі та ковзкі удари.

Випадкова вікі