FANDOM

Чудь — назва племен, землі яких контактували з землями племен, які входили до складу Русі з центром у Києві. Згадки про чудь зустрічаються в літописах. На думку різних дослідників чуддю називали угро-фінські племена, тюрко-монгольські або і ті, і інші.

«Славяне и Чудь по нашим, Сарматы и Скифы по внєшнимъ писателям, были древніе обитатели въ Россіи. Единородство Славянъ с Сарматами, Чуди со Скифами для многих ясных доказательствъ неоспоримо. Народъ Славенской, усилясь, притєснилъ Чудь къ сторонамъ восточнымъ и сєвернымъ, и часть оныя присовокупилъ въ свое соединеніе. Потомъ Варяги жившіе по берегамъ балтійскаго моря, которые именовались Россы, Готы, Норманы, Свія, Ингряне, имєя со Славянами частыя войны, купечества, и путешествуя въ Грецію чрезъ здєшнія земли, на многихъ мєстахъ поселились»
~

Етимологія

Народна версія походження слова «чудь» полягає в тому, що мова чуді був незрозумілим, «чудний». Проте у ряді фінно-угорських мов схожим словом називають міфологічного персонажа (див. нижче). У спеціальних етимологічних роботах передбачається, що спочатку цим словом позначали східних германців, можливо, готовий. Ймовірний джерело - готське слово þiudа «народ», що має праіндоєвропейське походження. Одного кореня з «чудь» прикметник «чужий»

Історичні згадки

Залежно від контексту під «чудью» давньоруські літописні джерела, очевидно, розуміють різні фінно-угорські народи:У «Повісті временних літ» (859 рік), літописець повідомляє, що «варяги з замору обклали даниною чудь, ільменських словен, мерю і кривичів, а хазари - з полян, сіверян, в'ятичів»; тут проводиться різниця між мерей і чудью. У XIX столітті істориком С. М. Соловйовим на IV археологічному з'їзді було висловлено припущення, що чудью, про яку згадує «Повість временних літ» в оповіданні про покликання Рюрика, слід вважати водь - жителів Водської пятіни Землі Новгородської, нащадки яких проживали у той час у Нарвському повіті, їх тоді в побуті називали чудью. У повідомленні за 882 рік, коли Олег «вирушив у похід і взяв із собою багато воїнів: варягів, ільменських словен, кривичів, весь, чудь і прийшов до Смоленська і взяв місто», поряд з чудью згадується і весь. Хоча літописець не ототожнює весь з чудью, вепси офіційно іменувалися в Російській імперії «чудью» до самого 1917. У 1030 році Ярослав Мудрий зробив похід на чудь («і переміг їх, і поставив місто Юр'єв»). Як можна зрозуміти з географічного контексту, під «чудью» тут маються на увазі ести. У більш пізніх повідомленнях літописів ести і сету завжди називаються чудью, причому останні відомі з уточненням «чудь псковська». З літописних джерел відомо, що знатні представники чуді жили в Новгороді (Чудінцева вулиця) та Києві (двір Чудін, куди переселив «кращих мужів» з кривичів, в'ятичів, новгородців і чуді в 982 році Володимир Святославич).Починаючи з XIII століття, крім естів, «чудью» називають також і інші споріднені їм прибалтійсько-фінською народності, що жили в межах Новгородської республіки, - не тільки весь і водь, але також Іжори і корелу, а в Заволочье також чудь заволочская. Не виключено, що останнє являє собою не просто ім'я предків народу комі, але збірна назва для декількох різних племен. З XV століття в оборот входить глузливе позначення цих народів - фіни.

Випадкова вікі