FANDOM

64px-Gold

Дана стаття є або була Обраною зброєю.

Чекан
300px
Походження: Файл:22px-Россія.pngРосія
Тип: Холодна зброя, ударна зброя, ударно-роздрібляюча зброя
Дистанція: Ближня
Матеріал: Сталь, дерево
Вага: До 1,5 кг.
Час використання: IX - XVIII ст.
Область використання: Євразія
Користувачі: Руська Дружина
Чекан, або келеп - різновид бойового кавалерійського топірця із вузьким недовгим лезом. Чекан насаджувався на коротку рукоять і звичайно возився на передньої луці сідла або на поясі та веде своє походження від бойової піхотної сокири на довгій рукояті, що була зброєю городян з XIV ст. у їхній боротьбі з кінними лицарями. Лицарство довго зневажало зброєю городян, але військова необхідність змусила їх також прийняти такі бойові сокири. Із середини XV ст. кінні вершники стали використовувати цю зброю, але клинок лицарських чеканів насаджувався на коротке ратище. Форма деяких чеканів нагадувала довгий дзьоб птаха, і тому таку разновидність бойового топірця прозвали клевцем, оскільки клевець мав більш гостру бойову частину. Особливістю чекана була бойова площадка, що розташовувалася на зворотній лезу стороні. У Європі XV ст. заззвичай на такі площадки додатково ставили чотиригранні шипи, різноманітн фігурки і навіть монограми.

Чекан — холодна зброя, що представляє собою бойову частину у виді вузької сокири, закріпленої вушком на рукояті, а обух у виді молотка. Назва походить від давньоруського слова «чекан», що було синонімом слова «сокира». Обух виконував роль противаги і дозволяв наносити більш точні удари. Скандинави перейняли чекан у слов'ян. Різновидом чекана був клевець, але на відміну від нього чекан проламував, а не протикав щити і витягався легше. Велика була і його пробивна сила проти збруї, — на відміну від клевця він володів «противорикошетними» властивостями, — не зісковзував. Не міг він також зламатися або зігнутися при ударі об сталь. Іноді чекан помилково називають різновидом бойового молота.  

Клевець — різновид чекана. Велика вага бойових сокир забезпечувала відмінну пробивну силу, але не завжди була зручна. Клевець і чекан були зброєю, що поєднує високу пробивну здатність з гарною досяжністю і невеликою вагою. У клевця широке лезо сокири замінялося вузьким відігнутим униз вістрям —
Файл:Чекан.jpg
клевець можна скоріше назвати бойовою киркою. Такий молот при вазі всього 1—1,5 кг і довжині 60—80 см, пробивав будь-яку збрую і щити, тому що удар приходився на дуже малу площу. Однак, клевець також мало підходив для відбивання ударів, і, природньо, неминуче намертво застрявав в усьому, що пробивав. Часто клевець і чекан поєднувалися на одному сокирищі — так клевець врівноважувався чеканом і навпаки, унаслідок чого загальна маса зростала незначно. Іноді комбінація клевця і чекана забезпечувалася ще і вістрям спрямованим вперед і врівноважувалася для метання. Клевець і чекан були зброєю переважно кінних бійців. Особливу популярність вони набули в Європі в XV-XVII століттях, коли збруя удосконалилися настільки, що пробивна здатність мечів стала недостатньою.

Галерея