FANDOM

64px-Gold

Дана стаття є або була Обраним військом.

Файл:Fl1bf7~1.pngтретій рейх }}
Українська національна армія
Файл:Шеврон УНА.PNG
Шеврон УНА 1945 рік
Дата утворення: 12 березня 1945 р.
Належність: FL1BF7~1Третій Рейх
Підпрядкування: Український національний комітет
Тип: Піхота
Кількість: Понад 30 тисяч чоловік
Визначні командири: Павло Шандрук
Українська національна армія (або УНА) - збройні сили Українського національного комітету, які почали формувати в березні 1945 року. Під такою назвою робилися спроби організації української армії по німецькому боці при кінці Другої світової війни.

Історія

Коли нацисти почали зазнавати нищівних поразок, вони вирішили включити в боротьбу народи Східної Європи, які перебували під їх владою. З цією метою був створений Комітет Визволення народів Росії і РВВ. У 1943 році було створене Українське Визвольне Військо, яке входила до складу Вермахту.

12 березня 1945 рейхсміністр східних окупованих земель А. Розенберґ підтвердив рішення німецького уряду про створення УНК, «як єдиного представника українського народу», та намір зібрати всіх українців, що боролися в складі німецьких збройних сил, в Українську визвольну армію. 17 березня 1945 Президія УНК (у згоді з президентом Андрієм Лівицьким) призначила командувачем УНА генерала Павла Шандрука, колишнього старшину Армії УНР (він був одночасно і головою УНК), а начальником штабу УНА генерала Аркадія Валійського.

28 березня 1945 генерал Шандрук прийняв присягу вояків протитанкової бригади «Вільна Україна» під командуванням полковника Петра Дяченка (1 900 вояків) на вірність українському народові. Ця бригада мала б стати зародком 2-ої Української дивізії.

До дивізії «Галичина» генерал Шандрук прибув на фронт до Австрії і, прийнявши 25 квітня 1945 присягу вояків дивізії, формально включив її до складу УНА як 1-шу Українську дивізію (бл. 16 000 вояків). До УНА зголосилися ще:

  • Вільне Козацтво під командуванням полк. П. Терещенка (700 вояків);
  • 281-ша запасна бригада (5 000) розташована в Данії;
  • бригада особливого призначення отамана Т. Бульби-Боровця (400 вояків);
  • два піхотні полки охоронної служби (2 000 вояків), які служили в Бельгії та Голландії;
  • три курені польової жандармерії;
  • відділ зенітної артилерії (юнаків).

Вже не було часу охопити в УНА вояків Українського визвольного війська, в якому було близько 75 000 українців. У всіх частинах, підлеглих Oberkommando des Heeres, було 220 000 українців.

Творення УНА було виявом бажання українського народу мати свої власні збройні сили з огляду на різні можливості закінчення другої світової війни. Однак УНА не вийшла поза стадію початкової організації і планування

Випадкова вікі