FANDOM

800px-Carte de ukraine 1919

Межі України, заявлені делегацією УНР на Паризькій мирній конференції в 1919-20 рр.

Українська Народна Республіка (скор. УНР) - держава яка існувала на території Центральної, Східної, Південної України в 1917-1920 роках з столицею в місті Київ. Держава претендувала ( а по час і займала) на всі території Російської імперії, що були заселені українською більшістю.

Історія

Передумови 

23 лютого 1917 року в Російській імперії почалася революція,  в карїні постала невизначена ситуація, яка сумісно з тягарем Першої світової війни і послабленням авторитети імперій, сприяла активному пробудженню національних рухів, в тому числі і українського визвольного руху.

Створення Центральної ради

див. Склад першої центральної ради

4 березня 1917 року в КИєві була створена Українська центральна рада - представницйький орган політичних і громадських організацій міста. Через три дні було обрано її пеший склад на чолі з Михайлом Грушевським. 19 березня в києві пройшов сто-тисячний мітинг, який висунув вимогу національно-територіальної автономії для України. Цю ідею підтримали з'їзди багатьох політичних партій, як- то Товариство українських поступовців ; майбутня Українськаї партія соціалістів-федералістів , Українська партія соціалістів-революціонерів , Українська соціал-демократична робітнича партія .

Паралельно з цими подіями по українських містах і селах створювалися робітниі і селнські ради.

6-8 квітня в Києві відбувся Всеукраїнський національний конгрес, який фактично перетворив центральну раду в парламент українського народу.  До ради приєдналися представники регіонів, та різних соціальних верств. Була поставлена задача добиватися автономії в складі Демократичної Російської Держави( от тільки де таку взяти ніхто не знав).

У травні була стороена Українська демократично-хліборобна партія, яка стояла на позиції негайного проголошення незалежності України.

І універсал

У травні Центральна рада почала перемови з тимчасовим російським урядом про автономію, але українців, тим урядом, було проігноровано. 

Через байдужість російського уряду, 10 червня  Центральна рада проголосила І універсал, в якому затверджувалась автономія України в складі Російської держави. 

Універсал був оприлюднений на ІІ Всеукраїнському військову з'їзді.

15 червня Центральна рада утворила тимчасовий український уряд- Генеральний секретаріат , на чолі з Володимиром Винниченком.

ІІ універсал

3 липня 1917 року, після перемов з російсською владою Центральна рада видала другий універсал, яким скасовувала автономію, до скликання Всеросійських установчих зборів. Частина українців сприйняли цей універсал, як зраду інтересів народу.

4 липня відбувся збройний виступ 2-го українського полку імені Павла Полуботка з вимогою проголошення незалежної України. Акція була придушена російськими військовим на прохання керівництва Центральної ради.

4 серпня 1917 Тимчасовий уряд Росії видав тимчасову інструкцію українському Генеральному секретаріатові, якою назначав його своїм представником в Україні. Під нагляд Генерального секретаріату передвалися Київська, Полтавська ,Подільська, Волинська, а також частина Чернігівської губернії, без стародубщини.

8 вересня 1917- 5 вересня 1917 відбувся з'їзд поневолених народів ,на якому був схвалений курс Центральної ради, на створення автономії для українців та інших народів імперії. В цей же час в Україні формувалися червона гвардія і більшовицькі ради, які під впливом більшовиків прийняли резолюцію про негаайн передачу влади Радам.

ІІІ універсал

25 жовтня 1917 в Петербурзі відбувся державний переворот і до влади прийшли більшовики.

26 жовтня білшовики спробували захопити владу в Києві. Під час противостояння більшовиків і прихильників Тимчасового уряду, центральна рада встановила свій контроль над містом.

7 листопада Центральна рада видала Третій універсал, яким проголосила створеня Української Народної Республіки ,як автономії в складі Російської держави. До УНР входили території населені переважно українцями: Київщина, Полтавщина ,Поділля, Волинь, Чернігівщина, Харківщина, Катеринославщина, Херсонщина і Таврія без Криму. Приєднання Курщини, Вороніжчини, Холмщини і інших регіонів з українським населенням мало вирішуватися шляхом переговорів. Універсал обіцяв широкі соціальні реформи і обіцяв почати переговори що до виходу УНР з війни.

12 листопада 1917 в Росії, включаючи і Україну пройшли вибори до Всеросійських установчих зборів, в українських губерніях 70% голосів отримали українські есери та національні партії

І україно-російська війна

Propaganda UPR3

Плакат УНР: "Чужого не хочу, а свого не віддам"

Проголошення УНР викликала невдоволення більшовицької влади, в ніч з 29 на 30 листопада вони спробували підняти повстання в Києві проти Центральної ради, але зазнали невдачі. Українські частини роззброїли їх загони і вислали з України.

4 грудня радянська влада висунула Центральній раді ультиматум, вимагаючи припинити роззброєння і здати владу. Одночасно з тим, більшовики відкрили в Києві Всеукраїнський з'їзд рад, на якому хотіли заволодіти Центральною радою, вибравши її заново. Не зважаючи на тиск зі сторони більшовиків, делегація з'їзду висловила підтримку Центральній раді.

7 грудня Центральна рада відхилила ультиматум. В результаті чого Радянська влада почала відкриту агресію проти УНР.

9 грудня червоногвардійські загони під командуванням Володимира Антонова-Овсієнко, зайняли Харків. Через два дні більшовики відкрили альтернативний Всеукраїнський з'їзд рад, на якому створили Українську Народну Республіку Рад зі столицею в Харкові. Вона мала "автономний" статус в складі Радянської росії. 17 грудня управління цієї "держави" у вигляді Всеукраїнського центрального виконавчого комітету на чолі з Юхимом Медвєдєвим проголосило скинення Центральної ради, зняло заборону на вивіз хліба до Росії і попросили Раду народних комісарів про допомогу.

25 грудня 30-ти тисячна радянська армія почала загальний наступ на Київ.

ІV універсал

Після окупації більшовиками Харкова, Центральна рада заявила, що здійснюватиме міжнародні відносини без огляду на Росію. 28 грудня українська делегація на чяолі з Всеволодом Голубевичем, а згодом Олександром Сервюком, приєдналася до мирних переговорів в Брест-Литовську. Українці домагалися припинення війни на українській ділянці фронту, також обговорювалося входження Галичини, Буковини, Закарпаття, Холмщини й Підляшшя в склад УНР, або хоча б створення на їх території національної автономії в складі Австро-Угорщини.

Через ворожість більшовицької влади по відношенню до України, 9 січня 1918 року Центральна рада випустила ІV універсал, який проголосив незалежність УНР від росії і закликав укроїнців до бородьби з більшовиками.

Берестейський мир

Реставрація

Окупація

Уряд в еміграції

Адміністративний поділ

Збройні сили

Зовнішня політика

Влада

Випадкова вікі