FANDOM

Украї́нська Радя́нська Соціалісти́чна Респу́бліка (УРСР; до 1937 року Українська Соціялістична Радянська Республіка, УСРР) — радянська соціалістична держава, що існувала в 1919[1]—1991 роках на території України. Одна з п'ятнадцяти союзних республік Союзу Радянських Соціалістичних Республік (СРСР). Створена російськими більшовиками під час українсько-радянської війни 1918 — 1920 років як маріонеткова держава на противагу Українській Народній Республіці. 1922 року, разом із Радянською Росією, утворила СРСР. До прийняття «Сталінської конституції» 1936 року мала широкі права автономії, яких згодом позбулася на користь Москви. Керувала республікою Комуністична партія України на основі всесоюзних директив. Проводила індустріалізацію українського господарства та колективізацію українського села. У 1923—1932 роках проводила політику українізації, що змінилася русифікацією, голодомором 1932—1933 років та масовими репресіями проти українського населення. До 1934 року мала столицю в Харкові, після цього — в Києві.

У ході Другої світової війни 1939 — 1945 років збільшила свою територію за рахунок приєднання Західної України. Проте одночасно, на підставі всесоюзних рішень, втратила низку територій на користь інших радянських республік: Берестейщина та північне Полісся перейшли до Білорусії, Стародубщина, Таганрозька та Шахтинська округи — Росії, Придністров'я — Молдавії. 1946 року стала однією зі співзасновниць Організації Об'єднаних Націй (ООН), хоча й була не суверенною державою. 1954 року отримала від Росії Крим. З 1959 року була поділена на 25 областей. У 1970—1980-х роках була третьою союзною республікою СРСР за площею після Росії та Казахстану. За економічними і демографічними показниками була другою після Росії. Виробляла чверть усієї продукції СРСР. За останнім переписом населення 1989 року нараховувала понад 50 млн мешканців.

1991 року, в ході розвалу СРСР, проголосила незалежність і змінила назву держави на «Україна».

Випадкова вікі