FANDOM

Русько-візантійська війна 907 року
Війни Русі з Візантією
300px
Війсьько Олега біля Царгороду.
Дата 907 рік
Місце Константинополь (Царгород)
Причина Бажання князя захопити Царгород і домовитися про вигідне торгування з Візантією.
Підсумок Поразка Візантії. Мирний договір і данина від Візантії.
Противники
25px Київська Русь 25px Візантійська імперія
Командири
25px Олег Віщий 25px Лев ХІ Філософ
Сили сторін
Більше ніж 80 000 тисяч чоловік  ? невідомо
Військові втрати
 ? невідомо  ? невідомо
Російсько-візантійська війна 907 року - легендарний переможний похід давньоруського князя Олега на Константинополь.

Похід докладно описаний в "Повісті временних літ" (поч. XII століття) і завершився підписанням мирного договору в 907 році. Широко відомий в російській суспільстві по фразі: "Віщий Олег прибив свій щит на воротах Царгорода". Однак даний набіг не згадано ні в одному візантійському чи іншому джерелі, крім давньоруських літописів. В 911 році був укладений новий російсько-візантійський договір, достовірність якого під сумнів не ставиться.

Похід Олега з "Повісті временних літ"

" Повість временних літ ", найраніша зі збережених давньоруських літописів (поч. XII століття), починає розповідь про похід на Царгород з перерахування слов'янських та фінно-угорських народів і племен, яких Олег залучив до походу:

"У рік 6415 ( 907). Пішов Олег на греків, залишивши Ігоря в Києві, і взяв же з собою безліч варягів, і словен, і чуді, і кривичів, і мерю, і древлян, і радимичів, і полян, і сіверян, і в'ятичів, і хорватів, і дулібів, і тиверців, відомих як товмачі: Ці всі називалися Велика Скіфія". І з цими усіма вирушив Олег на конях і в кораблях, і було кораблів числом 2000. І прийшов до Цесарограда: греки ж замкнули Суд, а місто зачинили. І вийшов Олег на берег, і почав воювати, і багато вбивств створили в околицях міста грекам, і розбили безліч палат, і церкви попалили. А тих, кого захопили в полон, одних посікли, інших замучили, інших же розстрілювали, а деяких покидали в море, і багато іншого зла творили руси грекам, як зазвичай роблять вороги. "

Файл:12 schit na vratah tsargrada1.jpg
За літописом, частина війська рухалося по берегу на конях, інша по морю на 2 тисячах кораблях, кожен з яких вміщав по 40 чоловік. Однак текст Новгородського літопису молодшого ізводу, який за припущенням історика Шахматова містить в первісному вигляді частина самої ранньої незбережений літопису (Початковий звід), не говорить про 2 тисячах кораблів, але про 100 чи 200 кораблів ("І заповЂда Олег 'данину даяті на 100, 200 корабель ..."). Історики уникають трактування неясною фрази початкового літописця XI століття, але з неї легко виводиться цифра в 2000 кораблів пізнішим автором "Повісті временних літ" (ПВЛ). В іншому автор ПВЛ слід розповіді Початкового зводу з більш точним зазначенням дат. Кругла цифра в 200 кораблів могла бути взята з оповідання про більш ранньому набіг руси на Царгород в 860 році.

Потім в описі походу починаються легенди. Олег поставив свої кораблі на колеса і при попутному вітрі рушив по полю до Константинополя. Перелякані греки запросили світу, винесли отруєне вино та їжу, які Олег не прийняв. Тоді греки погодилися на умови Олега: заплатити по 12 гривень кожному воїну, здійснити окремі виплати на користь князів Києва, Чернігова, Переяславля, Полоцька, Ростова, Любеча та інших міст. Новгород не увійшов до списку міст, що узгоджується з археологічної датою утворення міста (після 931 року). За ПВЛ данину вказана також в 12 гривень "на кочет", що залишає без винагороди кінних учасників походу.

Крім разових виплат, на Візантію була накладена постійна данину і укладено договір (договір 907 року), який регулює перебування і торгівлю руських купців у Візантії. Після взаємних клятв Олег повісив на знак перемоги щит на воротах Царгорода, потім наказав грекам зшити вітрила: для руси паволочані (золототкані шовк), слов'янам з шовкові (простий шовк). За літописом, після повернення до Києва з багатою здобиччю народ прозвав Олега Віщим.

Деяка аналогія з вітрилами з дорогоцінних тканин простежується в скандинавській сазі про майбутнє норвезькому короля Олафа Трюггвасона, записаної ченцем Оддом в кінці XII століття. Олаф служив у князя Володимира в 980-х роках і здійснив похід до Візантії, згідно сазі для хрещення. Один з його військових набігів описується так: "Кажуть, після однієї великої перемоги повернув він додому в Гарди [Русь]; вони пливли тоді з такою великою пишнотою і пишністю, що у них були вітрила на їх кораблях з дорогоцінних матерій, і такими ж були та їх намети. " 

Якщо давньоруський літописець розповідає про поході руси на Царгород в 860 році виключно за візантійськими джерелами (хроніка Амартола), то розповідь про похід 907 року заснований тільки на місцевих усних переказах, деякі мотиви з яких знаходять відображення в скандинавських сагах. Хоча самі легенди можуть і не відповідати історичній реальності, але вони свідчать про те, що похід був, хоча розвивався мабуть по-іншому, ніж його описує літопис.

Випадкова вікі