FANDOM

Пірнач
300px
Пірнач
Тип: Холодна зброя
Дистанція: 1 метр
Матеріал: Метал
Довжина: 45—75 см.
Вага: 0,6—1,5кг
Час використання: Середньовіччя, козаччина
Область використання: Середньовічна Європа, Київська Русь, Близький Схід, Козацтво
Пірнач - холодна зброя ударно-розбивної дії . Являє собою різновид булави , до голівки якої приварено кілька (до двох десятків) металевих пластин (пір'я). Велике поширення отримала різновид одноручного пірнача з шістьма пір'ями , звана шестопером . З появою лат куляста головка булави стала майже марною проти воїна в обладунках. Руйнівну силу удару починаючи з XIV століття почали підвищувати за допомогою приварюваних до голівки пластин. Така зброя при однаковій вазі і розмірах завдає більш ефективний удар , ніж булава , за рахунок меншої площі удару. Також, у порівнянні з булавою , істотно скоротилася ймовірність проковзування удару. Пірнач проламував пластини обладунків та щити , але не застрявав і не заклинювало в них ( чим вигідно відрізнявся від клевцов , сокири і Моргенштерна ) . У XVI -XVII ст. виготовлявся завдовжки близько 50 сантиметрів і мав залізну голівку діаметром близько 14 см.

Існував одноручний і дворучний варіант пірнача . Зазвичай дворучний європейський пірнач мав бойову частину у вигляді чотирьох розташованих під прямим кутом один до одного металевих пластин і був у довжину до двох метрів. На держаку пірнач мав кільцеподібні валики , які служили гардой і опорою для рук. Рукоять часто забезпечувалася петлею для кріплення на руці. Протилежний голівці кінець пірнача міг закінчуватися гострим наконечником. Маса , зосереджена в бойовій частині одноручного пірнача , - від 200 до 700 г , загальна маса - від 0.6 до 2.7 кг .

Пірнач не вимагав особливого догляду ( заточування , складання) , був довговічний , що робило його незамінною зброєю в далеких походах. Бойова ефективність і порівняльна простота виготовлення зумовили широке поширення пірнача і його різновидів. В XIII - XVI століттях в Європі і на мусульманському Сході. У XVII столітті пірнач трансформується в парадно - церемоніальну зброю , символ приналежності до командно - військової еліти. На Україні використовувався як символ влади полковника , у кошового отамана (Запорізька Січ) або у гетьмана - булава

Випадкова вікі