FANDOM

Початок другого десятиліття роботи київського трамвая ознаменувався появою нових чотиривісних вагонів, так званих "пульманів".

Файл:Pullman-1008-04-1930 .jpg

В 1902 році з Нюрнберзького заводу надійшли перші дві машини, яким присвоїли номери 1001 і 1002. Так було покладено початок традиції в нумерації, яка розвинулася вже тільки в наш час, з появою Т6: двохосьовим вагонах давали не більше ніж тризначні номери, четырехосним - чотиризначні.

Файл:German- 1941 -bshev-JHaehle.jpg

Історія

Два новачки виявилися практично непридатними для експлуатації у Києві (зокрема, вони не могли вписуватися в криві малих радіусів). Нова партія вагонів надійшла лише через п'ять років, і була у всіх відносинах досконалішою первістків; з того моменту і почалися систематичні поставки. За двадцять вагонів прийшли до Києва у 1907, 1909 і 1911 роках; всі вони, як і два перших, були зроблені на нюрнберзькому заводі. Ще сім "нюрнбержців" і сім вагонів бельгійського виробництва надійшли в 1913 році; таким чином, до початку Першої світової війни в місті було 76 чотиривісних вагонів.

Ще дев'ять штук, 1077-1085, було зроблено в 1932-1933 роках на заводі імені Домбаля.

Файл:Pullman-1024- 1954 -paton-PhA.jpg

"Пульмани" успішно ходили за київським лініях ще й після Другої світової війни. Коли наприкінці 50-х років було взято курс на радикальне оновлення рухомого складу, з'ясувалося, що металеві рами багатьох з них цілком придатні до використання. Приблизно двадцять вагонів було перебудовано на КЗЕТі у вагони КТВ-55-2 ("тягни-штовхаї"). У свою чергу, деякі з них після виведення з регулярної експлуатації були перероблені в аварійні. Два такі вагони живі до цих пір: АВ-2 (колишній 2014, колишній 1085, 1933 року випуску) та АВ-6 (колишній 2011, колишній 1032, 1909 року випуску).

Таким чином, з деякою натяжкою можна стверджувати, що і нині живий "пульман" майже столітнього віку! Що, втім, не повинно нікого дивувати: хороший трамвайний вагон при хорошому ставленні до нього в процесі експлуатації - практично вічна річ...

Виноски