FANDOM

Ольга
[[Файл:300px|center|270px]]
Релігія: Язичницька, пізніше православна
Сім`я
Ольга (Вольга, сканд. Гельґа; хрещене ім'я Олена; * бл.890, — † 24 липня 969) — дружина князя Ігоря I, київська княгиня, канонізована Православною Церквою. Помстилась за загибель чоловіка жорстокою розправою бл. 945 року над деревлянами, які його вбили. Правила Руссю в роки неповноліття свого сина Святослава (до кінця 50-х років X ст.). Упорядкувала збирання данини, організувала опорні пункти київської влади (погости). 957 року відвідала Константинополь, де уклала угоду з імператором Константином VII Багрянородним. Там же в ніч з 17 на 18 жовтня 957 року прийняла християнство, але не змогла зробити його державною релігією.

Життя до зустрічі з Ігорем

Степенна Книга відносить датк народження Ольги до кінця IX століття. Іокімовський літопис уточнює, що Ольга належала до одної з давньоруських князівських династій - до роду Ізборських. Життя святої уточнює, що народилась вона в селі Вибути Псковської землі, в 12 км від Пскова вище по річці Великій. Імена батьків не збереглися. По Житію вони були не знатного роду, варязького походження. Один літопис називає Ольгу дочкою Олега Віщого, який будучи регентом сина Рюрика - Ігоря вирішує поріднитися з ними.

Файл:Olga-san.jpg

Шлюб Ігоря та Ольги

Житіє святої Ольги каже, що в Псковській області вперше відбулася зустріч з її майбутнім чоловіком. Молодий князь полював і бажаючи перебратися через річку, побачив Ольгу в човні, яка допомогла йому переплисти берег. Ігор дуже полюбив її, але пізніше розлучився, зберігаючи в пам`яті її прекрасний образ. Про випадкове знайомство Ігор згадав, коли прийшов час шукати собі дружину, і послав Олега за дівчиною, не бажаючи ніякої іншої жінки. Ігор і Ольга обвінчалися в 903 році 

В 942 році у них народився син Святослав, але Ігор загинув від рук деревлян, а нащадку престола було тільки 3 роки, тому фактично правителем Київської Русі в 945 році стала Ольга. Дружина Ігоря корилася їй, признавши Ольгу представником законного нащадка престолу.

Етимологія імені

Норманська версія

За версією ім'я Ольга — це слов'янізована ужіночнена форма скандинавського імені Гельґі (норв. Hailaga, Helgi).

Слов'янська версія

  • Відомі слов'янські слова «льгк», «ольгчити», «ольгчатися», «льгота», «вольгота», «в'ольготний».
  • В слов'янських мовах зафіксовані імена Oleg (Oley) (чеськ. в 1088 г.), Olek (Welek), топоніми Ologast, Wolegast, Wolgast та ін.
  • Скандинавські саги називають Ольгу «матір'ю» (а не бабусею) «Вальдамара»-Володимира (як і «Вартилафа»-Брячислава називали сином Володимира, а не внуком) і не Гельґою, а беззмістовним звуконаслідуванням «Аллог'я», яке ніде за межами цієї саги не зустрічалося і жодного смислу в скандинавських мовах не мала.

Князювання

Файл:Мщение ольги.jpg

Повість минулих літ містить епічне сказання про помсту Ольги деревлянам за вбивство чоловіка (Ігоря I). За цим сказанням деревляни надіслали до Києва послів, які запропонували княгині стати дружиною деревлянського князя Мала. Перше посольство княгиня живцем поховала в човні, друге — спалила в бані; в чому дослідники вбачають відображення реальних поховальних обрядів тих часів. Третьою помстою став похід в землю деревлян, де під приводом тризни над могилою Ігоря київські дружинники «посікли п'ять тисяч» п'яних деревлян, після чого відбулась річна облога міста Іскоростень, яка завершилась спаленням міста.

Існує цікава легенда, яка прославляє гострий розум княгині Ольги. Коли вона приїхала в Царгород (Константинополь), то її довго, десь близько півроку, протримали не допускаючи до зустрічі з імператором (за церемоніалом того часу). Нарешті після зустрічі з княгинею імператор помітив її красу і вирішив одружитись з нею. Княгиня Ольга була проти цього, але відкрито не виступила. Вона поставила умову, що перед одруженням вона має охреститись і хресним батьком має бути сам імператор Костянтин. Після хрещення імператор знову почав розмову про одруження, але у відповідь почув запитання : «Чи може дочка одружуватись з батьком?». Зрозумівши, що його перехитрили, імператор відпустив Ольгу додому багато обдарувавши. Однак ця легенда красива, але дуже сумнівна. Тим більше, що коли посли імператора прибули у Київ, то їх теж протримали на річці Почайні з півроку перш ніж допустити до княгині Ольги.

Після відвідання Константинополя у 957 році за свідченнями західноєвропейських джерел (Гільдесгаймські аннали) 959 року Ольга відправила посольство до німецького короля Оттона I, з запрошенням на Русь єпископа і священиків, на що король погодився і надіслав єпископа Адальберта. З перебуванням місії Оттона у Києві пов'язують ротонду Х ст., рештки якої виявлені археологами в межах так званого «города Кия». Посольство 962 року зазнало невдачі, і сам єпископ ледве врятувався на зворотному шляху. У цій події дослідники вбачають як коливання між Римом і Константинополем у виборі віри, так і далекоглядну політику тиску на Константинополь, яку перед тим проводили Моравія і Болгарія, щоб домогтися найвигіднішого входження до церковної організації східної церкви.

Файл:Olga b.jpg

До 964 року літопис відносить початок самостійного княжіння Святослава I, що може свідчити про відхід Ольги від державних справ. Коли 968 року печеніги прийшли вперше на Руську землю, а Святослав перебував в Переяславці на Дунаї, Ользі з малолітніми онуками довелось організовувати оборону Києва. Наступного року, шануючи волю матері, Святослав дозволив поховати її за християнським звичаєм. Хоча він був язичником і руйнував християнські храми.

Смерть великої княгині

Коли Святослав збирався йти в черговий похід Ольга зупинила його:

"Бачиш - я хвора; куди йдеш ти від мене?“. коли поховаєш мене, - йди куди захочеш“.

Через три дні Ольга померла (11 липня 969 року), "і плакали за нею син її, і внуки її, і всі люди, і понесли, і поховали її на вибраному місці". Ольга заповідала не робити по ній тризни, так як мала при собі священика - той і поховав блажену Ольгу Місце поховання Ольги невідомо. Під час правління Володимира її стали вважати святою. 

Випадкова вікі