FANDOM

Організація українських націоналістів революційна
250px

Абревіатура:

ОУНР, ОУН, ОУНСД

Рік заснування:

1940

Засновник:

Степан Бандера

Голова:

Стефан Романів

Організа́ція украї́нських націоналі́стів революці́йна (ОУНР, ОУН(р)) (також — ОУН(б) («ОУН банде́рівська»), ОУНСД («ОУН самості́йників-держа́вників»)) — український політичний рух, що ставить собі за мету встановлення Української Соборної Самостійної Держави, збереження та розвиток її та Української Нації. ОУНР утворилася в лютому 1940 року внаслідок відходу від ОУН середовища Степана Бандери.

Короткі відомості

За згодою німецького режиму ОУНР сформувала батальйони «Нахтігаль» і «Роланд», які повинні були скласти ядро майбутньої української армії.

Вслід за німецьким вторгненням на територію СРСР, ОУНр- без попереднього погодження з німцями- проголосила 30 червня 1941 року у Львові Акт відновлення Української Держави і сформувала Українське Державне Правління на чолі з Ярославом Стецьком.

ОУНР очікувала, що німці з цим змиряться. Спроба самочинного проголошення держави (на території-Львів- уже захопленій німецькими військами, в той же час як ОУН не змогла чи не захотіла організувати маштабне повстання в тилу радянців на Західній Україні) викликала незадоволення Гітлера. Бандера та багато його спільників були заарештовані та ув'язнені Гестапо. Після цього практично вся організація перейшла до методів підпільної боротьби і стала згодом організаційним кістяком Української Повстанської Армії, яка була створена і приступила до акції восени 1942р.

Керівництво організацією здійснював Микола Лебедь, який у травні 1943 року передав повноваження Роману Шухевичу (псевдо - "Вовк") . Тоді ж було вирішено вести двофронтову (антинімецьку і антирадянську) боротьбу. Ця боротьба (т.зв.“повстанча“) на ЗУЗ тривала, фактично, до 1953р.(організовано) і 1956р. (неорганізовано), а формально- до 1960р. (див. “Відкритий лист... В.Кука“). Командира УПА Шухевича було вбито аж 5 березня 1950 року під час спецоперації МВС СРСР (колишнього НКВД). Опісля проводом ОУН опікувався Василь Кук, але його 23 травня 1954 заарештували співробітники КГБ (було виділено із МВС СРСР). Загально уважається, що в сучасних умовах ( надто після загибелі Вождя (“Провідника“) Степана Бандери і появи капітуляційного “Листа“ Кука) ОУНр продовжує вести боротьбу за УССД виключно мирними методами, не зовсім, одначе, відмовившись від деяких методів конспірації...

Випадкова вікі