FANDOM

Михайло Ханенко
250px

Герб:

35px

Народився:

1620 Умань

Помер:

1680 р.

Рід:

Ханенки

Батько:

Степан Ханенко

Проживання:

Україна

Релігія:

православний

Посада:

Гетьман Правобережної України

Попередник:

Петро Дорошенко

Наступник:

Остап Гоголь

Миха́йло Хане́нко (1620 — 1680) — український військовий, політичний і державний діяч. Гетьман Війська Запорозького, голова козацької держави на Правобережній Україні (1669—1674). Представник козацького роду Ханенків. Син Степана Ханенка.

Біографія

За свідченням Ульріха фон Вердума 1671, Ханенко був гетьманом запоріжських козаків і соратник Сірка, був на свій час знаменитою людиною, користувався великою повагою. Умань належала до знаменитих міст України, так як він там народився; після того як він став в немилість Дорошенку, він разом з ін. пішов до запоріжців, де став гетьманом і підкорявся польському королю. Народився в Умані і був там старостою. Ханенко мав трьох синів: один з жінкою находився під вартою в Дорошенка, другий на Чорному морі взятий татарами в полон і відісланий в Константинополь, де його тримали в замку "Yedikule Zindanları", третій жив в тещі польського короля.

З 1656 полковник уманський, прихильник пропольської орієнтації, підтримував Юрія Хмельницького і Павла Тетерю.

За підтримки частини козаків, кримського хана та польської влади, Ханенко намагався 1668 року усунути гетьмана Петра Дорошенка і на його місце поставити Петра Суховія. У липні 1669 р. у боротьбі проти Дорошенка Суховій зазнав поразки, а його козаки трьох правобережних полків на раді в Умані проголосили гетьманом Ханенка.

Ханенко продовжував боротьбу проти Петра Дорошенка, зазнавши поразки у битві під Стеблевом (29 жовтня 1669). У своїй політиці він спирався на Польщу і 2 вересня 1670 уклав з польськими делеґатами договір в Острозі, на основі якого Польща визнала Ханенка гетьманом Правобережжя, а він погоджувався на підданство польській королеві на умовах автономії лише для козацької верстви.

У війні з Петром Дорошенком, Михайло Ханенко зазнав кілька поразок і 1674, коли війська гетьмана Івана Самойловича перейшли Дніпро і більшість правобережних полків перейшли на бік лівобережного гетьмана, Ханенко склав булаву, за що був наділений маєтностями на Лівобережній Україні.

Але Ханенко не припинив політичної діяльності. 1677—1678 був обвинувачений у зносинах з Польщею, й Самойлович, на наказ Москви, тримав його ув'язненим у Батурині. Але Ханенку, мабуть, пощастило довести свою невинність, а незабаром він помер.

Випадкова вікі