FANDOM

Ку́нтуш (контуш) — верхній жіночий і чоловічий одяг з відрізною приталеною спинкою та малими зборками і вилогами на рукавах; рукави вузькі, комір відкладний двобортний; на грудях відкритий, в талії застібався гапликом, без пояса.

Також кунтуш жіночий і чоловічий одяг із прорізними рукавами, який носили поверх жупана, підперезуючи слуцьким поясом або поясом із дорогої тканини.

Характерну особливість кунтуша становлять рукави з прорізом або цілком прорізані до плечей, рукава просто звисали додолу або їх закидали за плечі. Кунтуші шили з коштовних шовкових , парчових тканин або з кольорового сукна, тоді їх обшивали по всіх швах галунами. Цей вид одягу був у козаків до кін. 18 ст. У 19 ст. Пізніше цей одяг був замінений на французькі кафтани та камзоли і ще пізніше на фраки та сурдути. Кунтуші, як пережиток старовини в кін 19 ст. були тільки у парадному одязі петербурзьких співаків, яких як відомо набирали з українців.

Кунтуш в історії

Законом Речі Посполитої 1613 року, кунтуші було дозволено ности лише шляхті. Міщани могли носити лише жупан. Кунтуш належав також до козацького строю.

Кунтуш, старовинне польське вбрання, зверху якого носили жупан. Кунтуш носили також як жупан. Такі кунтуші шили з тафту, шовку з золотими ґудзиками і носили поверху жупанів. Рукава в кунтушах були розрізні і відкидались на спину.

Одяг, який був установлений за воєводствами на сеймі 1780 р. Кольори установляли воєводства самі:

Київське воєводство : гранатовий жупан, кунтуш червоний, вилоги гранатові, ґудзики золоті, нарамники золоті з написом: Воєводство Київське. Або з 1780 кунтуш кармазиновий з чорними вилогами, ґудзики жовті, жупан білий.

Волинське воєводство : білий жупан, кунтуш зелений, комір та лапки малинові.

Подільське воєводство : білий жупан, кунтуш зелений (майовий), вилоги чорні, шліфи золоті.

Брацлавське воєводство : білий жупан, кунтуш небесний , малинові вилоги , шліфи золоті з чорним шовком.

Чернігівське воєводство: білий жупан, кунтуш червоний , чорні вилоги , шліф один срібний. (За опис. Лукаша Голебівського)

Див. також

Випадкова вікі