FANDOM

64px-Gold

Дана стаття є або була Обраним військом.

Кубанське козацьке військо — частина українського козацтва (із вкрапленнями донських елементів) на службі Російської імперії. Населяла території сучасного Краснодарського краю, західної частини Ставропольського краю, а також Республік Адигея і Карачаєво-Черкесія. Центр — місто Катеринодар — сучасний Краснодар. Військо офіційно було утворене в 1860 на основі Чорноморського козачого війська і частини Кавказького лінійного козачого війська сумнозвісною імператрицею Катериною Другою.

Файл:427px-AKubanCossack.jpg

Військо управлялося спочатку кошовими (вибраними) отаманами, пізніше наказними отаманами, що призначаються царем. Кубанська область була розділена на 7 відділів, на чолі яких стояли отамани, що призначаються наказним отаманом. На чолі станиць і хуторів стояли виборні отамани, що затверджувалися отаманами відділів.

Історія Кубанського козачого війська

Чорноморське козацьке військо

До кінця XVIII століття після численних політичних перемог Російської імперії корінним чином змінилися пріоритети розвитку південної України, що входила у той час до складу Російської імперії, і козаків, що проживали у Запорізької Січі. За висновком Кючук-Кайнарджийського договору (1774) Росія отримала вихід в Чорне море і Крим. На заході ослаблена Річ Посполита була на грані розділів.

Таким чином, подальша необхідність в збереженні присутності козаків на їх історичній батьківщині для охорони південних російських меж відпала. В той же час їх традиційний спосіб життя часто приводив до конфліктів з російською владою. Після неодноразових погромів сербських поселенців, а також у зв'язку з підтримкою козаками Пугачевського повстання, імператриця Катерина II наказала розформувати Запорізьку Січ, що і було виконано за наказом Григорія Потьомкіна про утихомирення запорізьких козаків генералом Петром Текелі в червні 1775 року.

Файл:Kuban Cossacks 1937.jpg

Після того, проте, як близько п'яти тисяч козаків переселились в гирло Дунаю, створивши Задунайську Січ під протекторатом турецького султана, було зроблено декілька спроб інтегрувати дванадцять тисяч козаків, що залишилися, в російську армію і суспільство майбутньої Новоросії, проте козаки не бажали підкорятися вимогам суворої дисципліни.

В той же час Османська імперія, отримала додаткові сили в особі дунайських козаків, загрожувала новою війною. У 1783 році з колишніх запорожців, за підтримки Григорія Потьомкіна, було сформовано Військо вірних запорожців та Чорноморська козача флотилія.
Перехід на Кубань. Частина монументу Антону Головатому в Одесі

Російсько-турецька війна 1787—1792 виявилася вирішальною перемогою для Росії, внесок козаків був істотний. В результаті Ясського миру Росія територіально укріпила свій вплив на південних кордонах. Новий пріоритет був підставою виграної землі і потреба в козаках повністю відпала. У 1784 році до складу Росії увійшла Кубань, яка була стратегічно важлива для розширення Росії на Кавказ, але уразлива внаслідок присутності черкесів. У 1792 році Катерина II запропонувала військовому отаманові Антону Головатому переселити своє військо, (перейменоване в Чорноморське в 1791 р.), на новий кордон.

Так до 1793 року чорноморці у складі 40 куренів (близько 25 тисяч чоловік) переселилися в результаті декількох походів. Головним завданням нового війська стали створення оборонної лінії уздовж всієї області і розвиток народного господарства на нових землях. Не зважаючи на те, що нове військо було значно перевлаштоване по стандартах інших Козачих військ Російської Імперії, Чорноморці змогли зберегти в нових умовах багато традицій Запорожців, наприклад, вільне обрання і уніформу.

Спочатку територія (до 1830-х рр.) обмежувалася від Тамані уздовж всього правобережжя Кубані до річки Лаба. Вже у 1860 році військо налічувало 200 тисяч козаків і виставляло 12 кінних полків, 9 піших (пластунських) батальйонів, 4 батареї і 2 гвардійських ескадрони.

Файл:800px-Flag of Kuban People's Republic.svg.png

Переселенці з України складали велику частину козацтва в Єйському, Катеринодарському і Темрюкському відділах Кубанської області. До 1920-х років XX століття, коли навчання в школах було переведене на російську, говорили українською (східному (полтавському) діалекті). Досі в усній мові, особливо в станицях, зберігається багато українізмів, так звана балачка.

Лінійні козаки

Лінійці — це невелика частина донських козаків, хоперських козаки, а також велика кількість українців Чернігівщини, Полтавщини, Слоблжанщини, в кінці XVIII століття переселених на Кубань. Населяли Кавказький, Лабінський, Майкопський і Баталпашинський відділи Кубанської області.

Приписні козаки

У першій половині XIX століття на Кубань переселялися державні селяни, кантоністи і відставні солдати, що зараховувались в козаки. Іноді вони селилися у вже існуючих станицях, іноді утворювали нові.

Організація

Кубанські козаки були вільним воєнізованим сільськогосподарським населенням. На чолі Кубанського козачого війська стояв наказний отаман (одночасно — начальник Кубанської області), який у військовому відношенні користувався правами начальника дивізії, а в цивільному — правами губернатора. Він призначав отаманів відділів, яким підкорялися виборні отамани станиць і хуторів. Найвищим органом станичної влади був станичний схід, який обирав отамана і правління (складалося з отамана і двох вибраних суддів, з 1870 — отаман, судді, помічник отамана, писар, скарбник). Станичні суспільства виконували різні обов'язки: військову, «загальні по пошуку» (зміст поштових станцій, ремонт доріг і мостів тощо), станичні (утримання «летючої пошти», супровід арештантів, караульна служба тощо). У 1890 встановлений день військового свята — 30 серпня. З 1891 козаки обирали додаткових суддів, які були касаційною інстанцією на рішення станичних судів.

Історія

  • 92 Перші запорозькі козаки, які були перейменовані в 1791 році в чорноморських козаків прибувають на Тамань.
  • 1793 Закладено місто Катеринодар.
  • 1796 Два полки було направлено в персидський похід, внаслідок чого з голоду і хвороб втратили половину свого складу. Це викликало в 1797 році так званий персидський бунт чорноморців, що повернулися на Кубань.
  • 1812 у Вітчизняній війні брали участь 9-й піший полк, 1-й збірний кінний полк і Лейб-гвардії Чорноморська козача сотня.
  • 1828 Штурм козаками турецької фортеці Анапа.
  • 1853—1856 В час Кримської війни чорноморські козаки успішно відбивали вилазки англо-французьких десантів у берегів Тамані, а 2-й і 8-й пластунські (піші) батальйони взяли участь в обороні Севастополя.
  • 1860 Склад війська: 22 кінних полки, 3 ескадрони, 13 піших батальйонів і 5 батарей.
  • 1865 Кубанському козачому війську подарований Георгіївський прапор «за Кавказьку війну», а ряду полків — Георгіївські прапори (11-у і 17-у — «за відмінність в Турецьку війну» і «в справах проти горців в 1828—1829 роках і при підкоренні Західного Кавказу в 1864»).
  • 1873 Загін кубанських козаків брав участь в Хивінському поході до Середньої Азії.
  • 1877—1878 Козаки билися у війні з Туреччиною, воювали в Болгарії. Особливо відзначилися козаки при обороні Шипки, Баязеті, узятті Карсу і в діях проти турок в Абхазії. За це ряд козацьких частин були нагороджені Георгіївськими штандартами.
  • 1881 Три полки кубанських козаків брали участь в узятті туркменської фортеці Геок-Тепе.
  • 1904—1905 Кубанські козаки брали участь в російсько-японській війні. У травні 1905 року козаки під командуванням генерала П. И. Міщенка в ході кінного рейду узяли в полон 800 японських солдатів і знищили артилерійський склад супротивника.
  • 1914 Чисельність війська: 11 кінних полків і 1 дивізіон, 2,5 гвардійських сотень, 6 пластунських батальйонів, 5 батарей, 12 команд і 1 сотня міліції (всього до 19 тис. чоловік)
  • Перша світова війна. Кубанське козаче військо виставило 37 кінних полків і 1 дивізіон, 2,5 гвардійських сотень, 22 пластунських батальйонів, 6 батарей, 49 різних сотень і 6 півсотень, 12 команд (всього біля 90 тис. чоловік).
  • 1917—1920 Велика частина козаків на чолі з Кубанською Радою підтримала ідею незалежності Кубані, а також Добровольчу армію генерала Антона Івановича Денікіна.
  • 1918 Керівництво козаків підтримало ідею про об'єднання Кубані з Українською Державою гетьмана Скоропадського на правах федерації. До Києва тут же були відправлені посли, але об'єднанню не призначено було збутися, оскільки Катеринодар був зайнятий Червоною Армією, а через деякий час влада Скоропадського впала під натиском військ Директорії.
  • 1918—1920 28 січня 1918 року Кубанською Радою на землях що була Кубанською областю була проголошена незалежна Кубанська народна республіка із столицею в Катеринодарі, що проіснувала до 1920 року
  • 1920 Республіка і Військо скасовані.
  • Кубанські козаки на першотравневому параді в 1937р.
  • 1920-1932 роки Репресії і розкуркулення.
  • 1932—1933 Голод. Масові виселення. (див. «Чорні дошки»).
  • Після 1933-го Репресивні заходи до Козацтва скасовано, відновлення Кубанського Козачого Хору, формування Козачих частин в Червоній Армії. У час Другої світової війни кубанські козачі частини воювали як в РКЧА так і на боці німців. В кінці 1940-х рр. на екрани вийшов художній фільм «Кубанські козаки», де життя козаків представлене в прикрашеному вигляді.
  • На початку 1990-х рр. утворене козаками "Кубанське Козаче військо" на чолі з Отаманом Володимиром Громовим оголосила себе як наступника історичного Війська. Нове військо себе проявило в Абхазькому конфлікті увірвавшись першими до Сухуму в 1993-му році. Наші дні, ВКО "Кубанське Козаче військо" має реєстр в близько 30 тисяч бійців. У озброєних силах з'являються окремі Козачі частини для контрактників і призовників з Козачих сімей.
  • 2007. Новим Отаманом організації, за ініціативою губернатора Олександра Ткачева, обраний віце-губернатор Краснодарського краю Микола Долуда.

Населення

Козаки в 1916 становили 43 % населення Кубанської області (1,37 млн чоловік), тобто менше половини. Велика частина орної землі належала козакам. Козаки протиставляли себе некозацькій частині населення. Відношення до іногородніх ("гамселам"), мужикам було зарозуміло-зневажливим. На той час налічувалися 262 станиці і 246 хуторів. Основну частину їх населення становили козаки. Іногородні переважно проживали в містах, селах.

Досить високим для початку XX століття був у кубанських козаків рівень письменності — більше 50 %. Перші школи з'явилися у козаків Кубані в кінці XVIII століття.

Випадкова вікі