FANDOM

Загальний огляд

  • країна = 25px Україна
  • місто = Київ
  • дата відкриття = 1 лютого 1975
  • кіл-ть маршрутів = 5
  • тип живлення = контактна мережа
  • довжина конт. мережі = 17 км
  • напруга конт. мережі = 600В
  • ширина колії = 1524 мм
  • кіл-ть трам. депо = 2
  • типи = Tatra Т3, Tatra T6B5, Tatra K3R-N
  • вартість проїзду = 1 гривня 50 копійок
  • експлуатуюча організація = КП «Київпастранс»
  • сайт = http://kpt.kiev.ua/

Київський швидкісний трамвай — мережа швидкісних ліній київського трамвая , що складається з двох ліній, по яких курсує п'ять маршрутів.

Перша лінія сполучає залізничний вокзал і житловий масив Борщагівка (правий берег Дніпра ), а друга  — з. п. Троєщина 2 з житловим масивом Виґурівщина-Троєщина (лівий берег Дніпра ).

Київський швидкісний трамвай, перша ділянка якого була відкрита 1 лютого 1975 року, став першим на території колишнього СРСР. Він фізично інтегрований у міську трамвайну мережу. Проте через те, що лівобережна і правобережна мережа київського трамвая не мають зв'язку, фактично дві лінії повністю відокремлені одна від одної. Київський швидкісний трамвай вважають класичним прикладом швидкісного трамвая.

Історія

Будівництво і розширення правобережної лінії (1975—1980-ті)

Правобережна лінія Київського швидкісного трамвая стала найпершою лінією швидкісного трамвая в СРСР .

  • Перша черга була введена в експлуатацію 1 лютого 1975 року. Єдиним маршрутом став № 3, який їздив від Вокзалу до Редукторного заводу (8 км).
  • 1 січня 1977 року було відкрито маршрут № 1 Палац Спорту — Вулиця Сім'ї Сосніних (26 км), а маршрут № 3 продовжено до Кільцевої дороги.
  • 1 вересня 1977 року маршрут № 3 змінено: «Площа Перемоги»  — «Кільцева дорога» (19 км).
  • 28 грудня 1984 року маршрут № 1 продовжений до вулиці Булгакова (30 км).
Файл:Kyiv-T1-3-Poliova1.jpg

Існували плани щодо продовження лінії швидкісного трамвая від площі Перемоги до залізничного вокзалу, в район Червоноармійської вулиці , далі тунелем до бульвару Лесі Українки та Моста Патона з пересадкою на станції метро Вокзальна , Палац Україна , Печерська , проте ці плани не були зреалізовані

Будівництво лівобережної лінії (1980-ті—2000-ні)

Після того як для здешевлення проекту було відкладене будівництво Лівобережної лінії Київського метро, було вирішено будувати другу лінію швидкісного трамвая з метою сполучення житлового масиву Вигурівщина-Троєщина зі станцією метро «Лівобережна».

Будівництво почалося у 1993 році. Був споруджений будівельний майданчик поблизу сучасної станції «Каштанова», туди були завезені рейки. Проте згодом з'явилися значні проблеми з фінансуванням проекту. Перший з чотирьох шляхопроводів над трамвайною лінією (поблизу станції «Сабурова») був зданий в експлуатацію у 1995 році. Будівництво інших велося вкрай повільно.

У 1999 році керівництвом міста було дано наказ закінчити будівництво лінії до Дня Києва у 2000 році. Але ділянку до станції метро «Лівобережна» побудувати за рік було вкрай важко. У зв'язку із цим першу чергу будівництва було вдвічі зменшено.

Навесні 2000 року було закінчено роботи по зведенню трамвайного мосту над проспектом Ватутіна, де зараз знаходиться однойменна зупинка. На початку травня 2000 року здійснено випробування лінії, а в День Міста, 26 травня 2000 року, лінія була урочисто відкрита мером Києва Олександром Омельченком.

Файл:Kyiv-T1-3-Hnata-Yury17.jpg

Другою лінією швидкісного трамвая курсував маршрут № 2: швидкісною ділянкою від проспекту Ватутіна до зупинки «Милославська» та нешвидкісною від зупинки «Милославська» до зупинки 28-го трамвайного маршруту «Вулиця Сабурова». На відміну від першої лінії, по цій лінії трамваї курсували лише до 18-ї години, а у вихідні — до 15 години, при цьому інтервал руху трамваїв сягав півгодини і більше. Основний пасажиропотік складали відпочиваючі, що їхали з Виґурівщини-Троєщини на протоку Десенку, так як маршрут був збитковим і непотрібним, бо пролягав в межах одного мікрорайону.

Реконструкція правобережної лінії (2000-ні)

Файл:Tram K3R-N in Kyiv.jpg

З кінця 1999 року влада міста планувала розпочати реконструкцію швидкісної линії. 1 червня 2001 року відбулося закриття пасажирського руху по вулиці Саксаганського і демонтаж трамвайного розворотного кільця біля Палацу Спорту, тому трамвайний маршрут № 1 (Палац спорту — Вулиця Булгакова) був закритий, замість нього відкрився маршрут 1-к Вулиця Старовокзальна  — Михайлівська Борщагівка . У 2005 році маршрут № 1-к перенумеровано у маршрут № 1.

  • 9 червня 2007 року розпочалася реконструкція швидкісного трамвая.
  • Згідно з проектом планувалося реконструювати лінію за 30 місяців. На першому етапі було закрито ділянку «Гната Юри»  — «Кільцева дорога» , з серпня 2007 року — ділянку «Вулиця Старовокзальна»  — «Площа Перемоги» . У цей час трамваї трамвайний маршрут № 1 був знову перенумерований у 1-к і скорочений до станції «Площа Перемоги» , а маршрут № 3 тимчасово закритий.
  • 26 листопада 2007 року було завершено реконструкцію розворотного кільця на вулиці Старовокзальній, а 7 квітня 2008 року — на ділянці «Гната Юри»  — «Кільцева дорога» і відновлено рух маршруту № 3.
  • 8 квітня 2008 року закрито ділянку «Площа Перемоги»  — «Повітрофлотська», а для розвороту трамваїв побудоване тимчасове кільце біля Центрального РАГСу. На цей час кінцевою зупинкою для маршрутів №№ 1-к і 3 була станція «Політехнічна» . Розворотне кільце на станції «Площа Перемоги» демонтоване
  • 10 жовтня 2008 року була закрита ділянка «Політехнічна» — «Івана Лепсе», а рух трамвайних маршрутів Шаблон:Nobr був відновлений до Старовокзальної вулиці в об'їзд через Лук'янівку, для чого була побудована тимчасова з'єднувальна гілка біля станції «Івана Лепсе».

13 червня 2009 року у зв'язку із закриттям на реконструкцію ділянки «Івана Лепсе» — «Гната Юри» тимчасово повністю припинений рух трамвайних маршрутів Шаблон:Nobr, а також роботу депо імені Шевченка.

Починаючи з осені 2009 року на 4-х станціях ділянки «Кільцева дорога» — «Івана Лепсе» будуються накриття над пасажирськимі платформами і ведеться ремонт підземних переходів. Біля станції «Гната Юри» побудований додатковий трамвайний поворот від Кільцевої дороги у напрямку депо.

Терміни закінчення реконструкції лінії постійно переносилися, і замість запланованого кінця 2009 року перша черга була відкрита 16 жовтня 2010 року. Через кілька днів 12 з 13 станцій трамвая були відкриті для пасажирів[1].

Окрім двох існуючих маршрутів № 1 і № 3 було відкрито також новий — № 2 з Кільцевої дороги на Михайлівську Борщагівку[2].

Розбудова лівобережної лінії (2010-ті)

Файл:Kyiv tram2 1.jpg
  • 1 січня 2009 року рух на лівобережній лінії було відмінено [3][4]
  • Початково планувалося, що в майбутньому, замість лівобережного швидкісного трамвая, на його місці проляже Лівобережна лінія Київського метро.
  • 2010 року міська влада вирішила відкласти спорудження метро і продовжити трамвайну колію до з. п. Троєщина , проте здійсненню цих планів довгий час заважав водозабір, три водоводи і гаражний кооператив [3]. Тому тривалий час роботи просувались досить повільно, і зрештою було вирішено трамвайну лінію до платформи «Троєщина» не будувати, а створити новий пересадковий вузол з трамвая на міську електричку.
  • Лише на початку 2012 року було розібрано розворотне кільце за станцією проспект Ватутіна і почалось прокладання колій до нової залізничної платформи, спорудження якої розпочалося одночасно з подовженням трамвайної лінії [5][6].
  • У 2012 році лінію було подовжено на одну станцію — Троєщину-2 , яка розташувалась поряд з новозбудованою однойменною станцією міської електрички .
  • 24 жовтня відбулося урочисте відкриття, а 25 жовтня лінія була відкрита для пасажирського руху [7].
  • Були запущені два маршрути — № 4, який став суто швидкісним і пролягає лише по вул. Оноре де Бальзака до станції «вул. Милославська», та № 5, що курсує по вулицях Оноре де Бальзака, Милославській та Закревського до зупинки «Вулиця Сабурова», яка розташована на перетині вулиць Сабурова і Закревського. З трамваїв маршруту № 5 можливо пересісти на трамваї Шаблон:Nobr. До 31 січня 2013 року проїзд був безкоштовним.

Інфраструктура

Файл:Kyiv-T2-3-Kiltseva-Doroha8.jpg

Правобережна лінія

Правобережна лінія київського швидкісного трамвая налічує 12 станцій швидкісного трамвая, одну закриту станцію та сім станцій звичайного трамвайного сполучення. Лінія від станції «Кільцева дорога» до станції «Старовокзальну» повністю відділена від проїжджої частини, що унеможливлює перешкоди на шляху вагонів, тобто повністю відповідає стандартам швидкісного трамвая. Лінія від зупинки Михайлівська Борщагівка до повороту на перегон між станціями «Гната Юри» та «Ромена Роллана» є звичайною трамвайною лінією зі світлофорами і перехрестями. Відповідно єдиним повністю швидкісним маршрутом правобережної лінії є лише № 3.

Для оплати проїзду для проходу на станції встановлені спеціальні турнікети.

Лінію обслуговує переведене з центру міста на Борщагівку (збудоване у 20042005 роках) Трамвайне депо імені Шевченка (пр-т Академіка Корольова, 7).

Лівобережна лінія

Лівобережна лінія налічує 7 станцій швидкісного трамвая, вісім станцій звичайного трамвайного сполучення і недобудований пункт технічного обслуговування. Лінія відділена від проїзної частини парканом, що унеможливлює перешкоди на шляху вагонів, тому повністю відповідає стандартам швидкісного трамвая.

Маршрути

Станції та зупинки
1 зуп. «Михайлівська Борщагівка» — зуп. «Вулиця Булгакова» — зуп. «Вулиця Григоровича-Барського» — зуп. «Вулиця Жолудєва» — зуп. «Вулиця Зодчих» — зуп. «Бульвар Кольцова» — зуп. «Вулиця Генерала Потапова» — ст. «Гната Юри» — ст. «Сім'ї Сосніних» — ст. «Івана Лепсе» — ст. «Героїв Севастополя» — ст. «Національний авіаційний університет» — ст. «Індустріальна» — ст. «Польова» — ст. «Політехнічна» — ст. «Площа Перемоги» — ст. «Старовокзальна»
2 зуп. «Михайлівська Борщагівка» — зуп. «Вулиця Булгакова» — зуп. «Вулиця Григоровича-Барського» — зуп. «Вулиця Жолудєва» — зуп. «Вулиця Зодчих» — зуп. «Бульвар Кольцова» — зуп. «Вулиця Генерала Потапова» — ст. «Ромена Роллана» — ст. «Кільцева дорога»
3 Ст. «Кільцева дорога» — ст. «Ромена Роллана» — ст. «Гната Юри» — ст. «Сім'ї Сосніних» — ст. «Івана Лепсе» — ст. «Героїв Севастополя» — ст. «Національний авіаційний університет» — ст. «Індустріальна» — ст. «Польова» — ст. «Політехнічна» — ст. «Площа Перемоги» — ст. «Старовокзальна»
4 ст. «Троєщина-2» — ст. «Генерала Ватутіна» — ст. «Каштанова» — ст. «Теодора Драйзера» — ст. «Олександра Сабурова» — ст. «Марини Цвєтаєвої» — ст. «Милославська»
5 ст. «Троєщина-2» — ст. «Генерала Ватутіна» — ст. «Каштанова» — ст. «Теодора Драйзера» — ст. «Олександра Сабурова» — ст. «Марини Цвєтаєвої» — ст. «Милославська» — зуп. «Вулиця Милославська» — зуп. «Проспект Володимира Маяковського» — зуп. «РПС» — зуп. «Соцзабезпечення» — зуп. «Вулиця Марини Цвєтаєвої» — зуп. «Бульвар Леоніда Бикова» — зуп. «Бульвар Володимира Висоцького» — зуп. «Вулиця Олександра Сабурова»

Посилання

Виноски

  1. [1]
  2. Швидкісний трамвай відновив свою роботу. Протягом тижня кияни зможуть їздити на трамваї безкоштовно (фото) — Офіційний сайт КМДА
  3. 3,0 3,1 Троєщина залишиться без метро, але з трамваєм
  4. Киев — Трамвайные линии: Скоростной трамвай № 2 (закрыт 01.01.2009)
  5. Началась реконструкция скоростного трамвая на Троещине // Киевпресс. — 2012. — 5 апреля.
  6. Тоцкий Олег. Реконструкция скоростного трамвая на Троещине // tov-tob.livejournal.com. — 2012. — 5 июля.
  7. Азаров открыл линию скоростного трамвая на Троещине

Випадкова вікі