FANDOM

КТВ-55-2
Ktv55-2-2020-depot-1992 AO
КТВ-55-2
Підпис У 1959 році, коли 8-й маршрут скоротили, і на Університеті утворився глухий кут, всі вагони на ньому за цієї необхідності стали двосторонніми. Однак, мабуть, ще за кілька місяців до цього їх почали "приміряти" до маршруту. Вагон "вісімки" (1-й до того часу вже не ходив) на старій кінцевій зупинці на площі Богдана Хмельницького.

[Раймонд Де Гроот, 11.07.1959

Роки випуску 1955 - 1969
Завод- виробник КЗЕТ
Місце виробництва Київ, зараз вул. Велика Васильківська, в р-ні Либідської площі
Роки експлуатації 1955 - 1988
Міста, в яких експлуатувалися Київ, Харків, Конотоп
Габарити (д/ш/в) 13,6 м х 2,5 м х НВ
Швидкість (макс/номін) НВ / 50 км/год
Місць (сидіння/стояння) 36, всього 66
Двигун, потужність 4x46 кВт
Струмоприймач Бугель / Пантограф
Примітки
  • Кількість осей: 4
  • На фото видно обидва бугелі, один з яких опущений

КТВ-55-2, або, як його називали в народі, "тягни-штовхай" - двостороння версія КТВ-55, виробленого на тому ж Київському заводі електротранспорту імені Дзержинського. Їм присвоєні номери серії 20xx.

Деякий час вагони 8-го маршруту ходили парами. Пасажиропотік був занадто великий для одиночних вагонів, але з-за крутого схилу не можна було використовувати причепи.

... і, свіжопофарбований, і помолоділий, він прийняв участь у параді на Набережному шосе та Поштової площі, присвяченому сторіччю київського трамвая.

Що сталося далі? Коли ми, нарешті, навчимося шанувати власну історію?.. Питання без відповідей. У жовтні 2001 року автор цих рядків розповідав телеглядачам про те, як колись по Києву ходили трамваї, зроблені в Києві. Розповідав, стоячи всередині обглоданого скелета, який був колись вагоном номер двадцять двадцять...

Так він виглядає і сьогодні, стоячи на задвірках депо імені Шевченка - поки існує саме депо... Перед ним - вагон Т-6 номер 314, який, незважаючи на новизну, теж уже встиг перетворитися на труп.

Шкода і прикро за своє не таке ще давнє минуле. Можливо, знайдуться все ж люди, для яких слово "пам'ять" ще щось значить? І ми ще побачимо наш київський вагон якщо не в красі, то хоча б в цілості?

З одного блога

Блог Vadim Pudovkin

У 1955 році на Київському заводі електротранспорту відновилося будівництво нових вагонів, перерване ще війною. За основу була взята популярна ризька модель МТВ, лише модифікована відповідно до місцевих умов; дизайн кузова більше нагадував довоєнні машини КТЦ, деяке обладнання було трохи спрощено. Перші кілька років однак нові вагони можна було назвати новими лише з деякими допущеннями - це були старі чотиривісні "пульмани", повністю перебудовані на заводі, і отримали нові кузова, візки, обладнання та номери.

Було передбачено випускати 3 типи вагонів: односторонні, причепи до них та двосторонні.

Що стосується перших двох, то перший поїзд з них (КТВ-55 + КТП-55) відрізнявся від загальної маси лише тим, що був, власне, поїздом (до цього всі чотирьохвісники ходили поодинці), тому односторонні моторні вагони випускалися вкрай повільно, причепи трохи активніше, але і їздили вони як раз в парі з МТВ-82, які в Києві не робили.

Двосторонні вагони жоден з радянських заводів ще з тридцятих років не випускав, і нові вагони не могли обслуговувати тупики.

Київ, завдяки своєму рельєфу і ще з певних причин, так і не зміг розправитися з усіма тупиками, а тому виникала портеба в двоконтролерних [1] машинах.

Нову модель також назвали КТВ-55, приписавши індекс 2 [2]. Номери вагонів присвоїли абсолютно нової серії - з другої тисячі (з ?2001). Чому це було зроблено, невідомо, але швидше за все, передбачалося, що вони стануть основою парку (кільця, все-таки, займали дуже багато місця і часто були вкрай незручними).

Від самого КТВ-55, що існував тоді в єдиному екземплярі, нові машини відрізнялися чимало: крім того, що ззаду вони мали таку ж кабіну, як і спереду, вони мали інше розташування дверей (щоб не робити їх вузькими, як у КТЦ, задня з кожної сторони відповідно була перенесена за колісний візок, так що опинилась майже посередині салону, передні ж залишалася біля активної кабіни водія, середня, відповідно, зникла), і вікна, як у КТЦ - суцільні. Пізніше односторонні КТБ-55 будуть робитися з такими ж вікнами, але поки що єдиний існуючий примірник майже повністю був "здертий" з МТВ.

Ktv55-2-2022-16-evrop-1976 Schacher

Європейська площа, 1976 рік, Г.А. Шахер, на тлі Володимирської гірки

Ktv55-2-2034-30-kominterna-1978 -HO

Від залізничного вокзалу по Комінтерна до Жилянської, 1978 рік

Бугелів, як і у двосторонніх "пульманів", було два, але трохи пізніше на деяких вагонах один з них замінювався пантографом, а другий демонтували, що зменшувало роботу вагоновожатого на кінцевих, таким чином, пантограф опинявся розташованим ближче до однієї з кабін.

Ще пізніше від бугелів на цих вагонах відмовилися зовсім. За винятком цього, а також внутрішнього розташування сидінь, вагон був цілком симетричним щодо своєї вертикальної осі. Від КТВ-55, МТВ-82 і КТЦ у нього відрізнялася в загальному стилі дизайну хіба що тільки розмальовка - спадаючої до «хвоста» смуги не було з причини відсутності самого хвоста, бо вона була горизонстальною; палітра ж була точно такою ж - чорна з кремовим, з кінця шістдесятих вона змінилася поєднанням блакитного і жовтого, а потім бірюзовий змінився червоним.

Перші КТВ-55-2 ходили там же, де і "пульмани". На початку шістдесятих вони вже обслуговували всі тупикові маршрути, що залишалися в місті: спочатку ?1 (тупик на площі Толстого), лівобережні ??29 і 31 (тупик на Поштовій площі), ?26 ("наскрізний" безвихідь Польовий), ?8 (глухий кут з 1959 року біля Університету), і, можливо, ще якісь, але в різні часи: выпоущено їх було тоді дуже мало - лише 22 штуки. З кінця п'ятдесятих КТБ будувалися вже повністю автономно, не зі старих вагонів, але як раз в цей час (1959 рік) двосторонні були зняті з виробництва, так як потреба в них відпала: усі тупикові маршрути були забезпечені або закривалися, нові не з'являлися, а односторонні вагони поставлялися з Чехословаччини і Латвії. Тобто за період з кінця 1955 по 1959 роки було випущено 22 таких трамвая (в 1957-1958гг - по 7 штук), що було довоєнним темпом випуску; всі ці вагони були перебудований "пульманами". Односторонні вагони і причепи в той час випускалися по 1-2 штуки на рік, правда після 1959 ця цифра збільшилася до 3-4, а після 1961 року, коли односторонні теж були зняті з виробництва (в користь Татр), завод повністю сконцентрувався на причепах, які випускав десятками.

Правда, в 1965 році виробництво моторних вагонів відновили знову, при чим, природно, двосторонніх (односторонні Татри прибували, як і раніше). Темпи випуску були теж цілком серйозними: за три роки (1965-1968) невеликий заводик локального масштабу зміг "надрукувати" цілих 59 вагонів цієї марки. Почали з переробки в двосторонній самого старого "не-МТВ-шного" КТБ-55 ?1111, після чого він отримав ?2023, але потім швидко перейшли на автономний випуск. Зроблено це було для деяких транспортних розв'язок проблем: в деяких місцях передбачалося розібрати кільця, що займають занадто багато цінного місця, або збільшити навантаження на існуючі тупики. Спочатку 2-сторонні відправляли на звичайні "кільцеві" маршрути, але вже через деякий час було вирішено продовжити трамвай ?8 до Залізничного масиву і забудувати багатоповерхівками територію вздовж його нової і старої траси, тобто раніше обслуговували його вагонів вже явно не вистачало, а тупикову кінцеву біля Університету ніхто, як і раніше, не збирався закривати. З початку 1967 року нова лінія була пущена в експлуатацію, а в наступного 1968 році один з найпопулярніших в місті ?30 позбувся кільця на своєю кінцевою (звільнення авторозв'язки від зайвих шляхів), і ще кілька десятків вагонів знайшли своє місце. Наступними кроками повинні були стати ліквідація кільця на Голосіївській площі і реорганізація маршрутів, таких до Європейської площі, але реорганізація економіки в ті роки змусила припинити випуск власних пасажирських трамваїв і сконцентруватися на спецвагонах, в результаті чого жоден з цих проектів не був реалізований і більше того - обидві згадані в кінцеві результаті були ліквідовані взагалі, так як кільце на Голосіївській продовжувало заважати, а рудиментарний маршрут від Подолу до Хрещатика став повністю покриватися лінією метро. КТБ-55-2 знову були зняті з виробництва, тепер уже остаточно.

Всього за чотирнадцятирічний період випуску цих машин (включаючи перерву) з конвеєра зійшов 81 примірник виключно для Києва, що, звичайно ж, набагато менше, ніж передбачалося. Таким чином, КТБ-55-2 стали останніми пасажирськими моторними трамвайними вагонами, що випускалися у Києві. Ще в 1973 році було виготовлено п'ять причепів, після чого виробництво зупинився остаточно (навіть тролейбуси перестали випускатися), і місто повністю став у залежність від Чехословаччини, що вилізе боком через пару десятків років.

А поки наші герої були однією з найпопулярніших моделей у місті. В основному всі обслуговувалися Центральним депо, але кілька дислокувалася і у Куренівському (вагони старої споруди; на рубежі п'ятдесятих і шістдесятих деякий час перебували і в Дарницькому). До середини сімдесятих на тупикових маршрутах експлуатувалося до шістдесяти машин, інші ж або виходили на звичайні маршрути (в основному на "проектировавшийся" ?10), або, здебільшого, простоювали в депо в якості резерву. У разі ремонту якої-небудь ділянки та відсутності на його кінці розворотного кільця тимчасове використання цих вагонів було практичною необхідністю, але це, природно, траплялося вкрай рідко.

Враховуючи їх "надлишок", а також можливість рекуперації в русі, цілих три машини були перероблені в аварійні служби, при чому всі вони продовжують роботу і сьогодні (але на двох замінений кузов); один був перероблений у навчальний, деякі використовувалися Службою Колії або іншими підрозділами КТТУ. Також кілька вагонів були без проблем виділені в 1975 році для новоорганизваного швидкісного ?3, який був тоді ще недобудований, а тому мав глухий кут на кінці. Перший вагон був списаний в 1975 році, але спочатку списання проводилися вкрай повільно - штука-дві на рік. Перші вагони 60х років споруди пішли під різець вже в 1979. У 1977 році п'ять вагонів були відправлені в Конотоп, але це стало наслідком того, що ?3 став "нормлаьным", з кільцями на кінцях,а ?16 був знятий, так що "зайвих" стало ще більше. У 1982 році, однак, у Конотоп пішли ще 8 вагонів, де машини старої партії були негайно списані; з того часу списання двосторонніх КТБ були форсовані - на балансі залишалося вже менше чверті минулого обсягу односторонніх машин того ж покоління (МТВ і КТВ). У 1984 році, коли останні остаточно пішли з маршрутів, поступившись місце чеським Татр, на балансі залишалося ще 50 штук КТБ-55-2, всі обслуговувалися Центральним депо на маршрутах ??8 і 30. І якщо з односторонніми розібралися швидко, то з нашими героями вийшла заковика - Татри були, природно, теж одноконтроллернымии і на тупиках розгортатися не могли.

Довелося цими самими тупиками жертвувати - з цінністю трамвая як такого ніхто вже не вважався. Так, у квітні 1985 року ?30 був знятий (його на 90% покрив реорганизованый ?35, всі, окрім гілки з тупиком), і 15 вагонів відразу пішла під різець, інші стали "вирубатися" поступово. А в 1986 році був організований ?5, майже повністю покривав ?8, Татри і стали повільно, але впевнено витісняти КТБ з Солом'янської лінії (заміна сталася не відразу, щоб дати людям звикнути до нової орієнтації маршруту).

Улітку 1987 року в місті ходило на маршрутах вже 6 вагонів КТВ, а восени - 4. З 15 грудня ?8 був закритий, а в наступному 1988 році офіційно списані останні київські вагони, що ходили по місту. В історії Києва перекинулася ще одна сторінка.

У Конотопі ці вагони зникли ще раніше. Це єдине місто, крім Києва, яке їх використовував на маршрутах, але їх експлуатація була швидше схожа на "доноску" - жоден вагон там не пропрацював більше 5 років, а деякі були списані у 15-16-річному віці при набагато більшому ресурсі.

Всього туди було відправлено, як я вже сказав, 13 вагонів. Працювали вони там на єдиному тупиковому маршруті ?3, при чому одночасно використовувалося тільки 5 вагонів. У 1986 році він був реорганізований, і на нього вийшли нові КТМ-5. Також КТВ-55-2 були відправлені до Харкова (4 штуки в 1988 році), де були перероблені в закриті вантажні (там дуже сильно розвинені вантажні перевезення), і працюють досі. У Києві ж КТВ могли ходити ще дуже довго - велика частина вагонів була побудована в 1965-1968гг., в місті ще до досі збереглося на маршрутах кілька Татр такого ж віку, а експлуатаційний термін роботи у них навіть менше, ніж у київських машин. Так що вони виразно стали жертвами ідіотських політичних ігор.

У Центральному депо збереглося два вагони КТВ-55-2: один перероблений під аварійний АВ-2 (з завареными вікнами й дверима, з двома пантографами, перефарбований) і один закинутий ?2020 (до 1997 він працював службовим) з повністю демонтированым обладнанням, але на колісних візках, так що теоретично можливе його відновлення. Ще два вагони АВ-3 (в Дарницькому депо) та АВ-4 (Лук'янівському) також активно експлуатуються досі, як і АВ-2, але у вісімдесяті на них була проведена заміна кузовів, і тепер вони мало нагадують оригінальні КТВ.

Файл:Ktv55-2-2020-depot-20030529-2.jpg

Виноски

  1. Двоконтролерні — вагони з двома постами для контролерів, спереду і ззаду вагона, щоб трамвай не розвертати по кільцю
  2. Може, за кількістю кабін, а може, тому, що це була вже друга розробка у 1955 році?

Випадкова вікі