FANDOM

Йосип Віссаріонович Сталін
Йосип Віссаріонович Сталін
Посада Генеральний секретар ЦК ВКП(б)
4-й голова РНК СРСР
1-й голова РМ СРСР
Дата народження 9 (21) грудня 1879
Місце народження Ґорі, Російська імперія (нині Грузія)
Дата смерті 5 березня 1953 (73 роки)
Місце смерті Кунцево, Московська обл, СРСР.
Громадянство Російська імперія
СРСР
Національність Грузин

Йо́сип Віссаріо́нович Ста́лін (справжнє прізвище — Джугашві́лі, груз. იოსებ ჯუღაშვილი (вимовл. Іосеб Джугашвілі), * 9 (21) грудня 1879, Ґорі — † 5 березня 1953, Москва (підмосковна («ближня») дача)) — державний, політичний і військовий діяч СРСР. Генеральний секретар ЦК РКП(б) (1922–1925) та ЦК ВКП(б) (1925–1934), керівник уряду СРСР (Голова Раднаркому від 1941, Голова Ради Міністрів у 1946–1953), Генералісимус Радянського Союзу (1945).

За деякими оцінками, один із найжорстокіших диктаторів в історії людства.

На період перебування Сталіна при владі припадають: встановлення диктаторського режиму (так звана «диктатура пролетаріату»); створення системи масових репресій і ГУЛАГу; форсована індустріалізація СРСР, а також форсована примусова колективізація селянства; Голодомор в Україні 1932—1933, а також у інших українських етнічних землях СРСР (південь РРФСР, Казахська АРСР); окупація прибалтійських країн, Західної України і Західної Білорусії; агресії проти Польщі, Фінляндії, Румунії; перемога СРСР у Другій світовій війні з окупацією значної частини Східної Європи і нав'язуванням окупованим країнам прокомуністичних маріонеткових режимів; перетворення СРСР на наддержаву із значним науковим, військовим і промисловим потенціалом, безпрецедентне посилення геополітичного впливу Радянського Союзу у світі; депортації народів у СРСР та інших країнах; численні людські втрати (в результаті голодомору, воєн і німецької окупації); поділ світової спільноти на два табори, що ворогували між собою; встановлення «соціалістичного ладу» у деяких країнах Східної Європи та Східної Азії; початок холодної війни.

Російська і світова громадська думка з приводу ролі Сталіна в перерахованих подіях вкрай поляризована.

За походженням грузин (за іншими джерелами — осетин). На думку академіка А. Д. Сахарова був українофобом.

На підставі розгляду кримінальної справи, порушеної за фактом вчинення геноциду в Україні в 1932–1933 роках визнаний судом винним у безпосередньому вчиненні злочину, передбаченого ч. 1 ст. 442 Кримінального кодексу України (Постанова Апеляційного суду міста Києва від 13 січня 2010 року).

Випадкова вікі