FANDOM

64px-Gold

Дана стаття є або була Обраним військом.

30pxкиївська русь }}
Дружина
Файл:Russ.pc.jpg
Дата утворення: 8 ст.
Дата ліквідації: 18 ст.
Належність: 30pxКиївська Русь
Тип: Піхота
Місце походження: 22pxКиївська Русь

Файл:Flag of Ukrainian People's Republic 1917 svg.pngУкраїна

Файл:22px-Россія.pngРосія

Файл:22px-Білорусь.pngБілорусь

Вороги: Половці, Дружина, Польське військо
Поточне командування: Князі
Визначні командири: Рюрик Олег Віщий Ігор І Старий Ольга (княгиня)Святослав Хоробрий Володимир Великий Святополк ОкаяннийЯрослав Мудрий Всеволод Ярославич Ізяслав Святославич Володимир Мономах
Дружина - княже військо. Дружина є таким же необхідним елементом у давньоруському суспільстві, як і князь. Князь потребував у військовій силі, як для забезпечення внутрішнього порядку, так і для оборони від зовнішніх ворогів. Дружинники були реальною військовою силою, завжди готової до бою, а також радниками князя.
Файл:Druzhina igora.jpg

Короткі відомості

Дружина має варязьке походження. Варязькі князі прийшли на Русь не самі, а з військовими відділами, з яких створилися їх прибічні дружини. Молодші дружинники служили у війську, а старші призначалися княжими дорадниками та урядовцями. Дружинників називали бояри.

З часом етнічний склад княжих дружин ставав розмитим. Крім варягів до них входили представники слов'ян і кочових народів.

Княжа дружина поділялася на старшу і молодшу.

Старша дружина складалася з представників феодальної аристократії і була найближчим оточенням князя, брала участь в обговоренні державних та господарських справ (Боярська рада), очолювала молодшу дружину та Воїв.

Молодша дружина або гридь була ядром збройних сил і складалася з професійних воїнів, охороняла князя, княжий двір і майно, виконувала окремі адміністративно-судові доручення князя. Молодша дружина становила постійне населення сторожових градів-фортець, збудованих на кордонах Русі чи окремих князівств. Тут вона несла військову службу, а у вільний від військових обов'язків час обробляла землю та виконувала різні господарські роботи для своїх потреб.

За службу дружина одержувала від князя землі з правом експлуатації населення, що проживало на них, збирати данину та організовувати власне господарство, у якому застосовувалася праця залежних селян. Частина молодшої дружини, що проживала при князеві, була на його утриманні. Залишками господарських дворів старшої дружини та градів-фортець є давньоруські городища.

У 11 — 12 століттях дружинно-княжі елементи злилися зі земськими боярами в одну боярську аристократію і землевласницьку верству, яка набирала поважного значення у керуванні державою, особливо у Галицько-Волинському князівстві.

Слово «дружина» вживалося і в ширшому значенні: у літописі дружиною інколи називається народне ополчення або все княже військо. Населення верві, що приймало поруку за свого члена, також називалося дружиною.

Дружина як основна військова сила князів існувала до ліквідації удільних князівств: на українських і білоруських землях, що потрапили під владу Великого князівства Литовського — до 14 — 15 століття, а у Московському царстві — до 16 століття.

Значення

Як військова сила, дружина допомагає князю в добуванні вигідного столу, піднімає значення князя в очах народу: князь, який зумів згрупувати навколо себе найбільшу кількість майстерних воїнів, є найбільш надійним захисником свого князівства - а це мало величезне значення в епоху постійної напруженої боротьби з люду . Тому князі цінують свою дружину, бережуть її, щедро обдаровують дружинників.

Тактика та стратегія

Дружинники нерідко брали не числом, а розумом. наприклад:Олександр Невський на річці Нева розбив численними німецьке військо, втративши при цьому тільки 20 осіб дружини і незліченна кількість своїх селян-ополченців, яких, звичайно, ніхто і не рахував.

Терміни

  • Отрок (дослівно — син) — молодший дружинник.

Галерея

Випадкова вікі