FANDOM

Битва на Стугні
Русько - половецькі битви
Файл:Polovtsy.jpg
Руські князі укладають мир з половцями.
Дата 26 травня 1093 року
Місце на правому березі річки Стугна
Підсумок перемога половців
Противники
25pxКиївське князівство Половці
Командири
25pxСвятополк Ізяславич  ? невідомо
Битва на Стугні - битва, що відбулася 26 травня 1093 на правому березі річки Стугна, між військом руських князів і половцями.

Передісторія

Масштабне половецьке вторгнення на Русь почалося ще в 1092, під час хвороби великого князя Київського Всеволода Ярославича. Дізнавшись про його смерть в 1093, половці прислали послів в Київ з пропозицією про світ (як правило, це передбачало відхід половців за умови отримання багатих дарів), але посли були захоплені новим київським князем Святополком Ізяславичем без ради з боярами. Половці обложили Торчеськ, і Святополк Ізяславич організував похід проти них спільно з дружинами своїх двоюрідних братів Володимира Всеволодовича Чернігівського і Ростислава Всеволодовича Переяславського.

Хід битви

Війська прийшли до Треполь, де відбулася рада. Володимир пропонував не переходити річку, але верх здобули кияни, які виступали за загострення конфлікту.

Незважаючи на те, що князі розташували свої головні сили на флангах (Святополк на правом, Володимир на лівому; Ростислав став у центрі), половцям вдалося, завдяки більшій маневреності, змінювати в ході битви напрям головного удару таким чином, що спочатку було завдано поразки киянам , потім чернігівцям, російське військо опинилося під загрозою оточення, було притиснуто до річки і було змушене форсувати її під натиском противника. Під час переправи потонув Ростислав Переяславський. Та ж доля ледь не спіткала і Мономаха, який намагався врятувати свого брата. Руські дружини зазнали поразки, багато були полонені і продані в рабство. Святополк утік до Треполь і в ту ж ніч поскакав до Києва.

Наслідки

Частина половців взялася розоряти землі, а частина приступила до облоги Торчеська. Захисники Торчеська прислали до Святополка з проханням про допомогу, і київське військо вдруге вийшло на битву з половцями, але зазнало 23 липня жорстокої поразки поблизу Києва у міста Желані. Літопис говорить про загибель двох третин киян у цій битві, а також що число мертвих перевершувало втрати на Стугні. Після перемоги половці повернулися до Торчського; захисники міста, знеміг від довгої облоги, здалися і були відведені в полон, а місто було спалене. В 1094 Святополк уклав мир з половецьким ханом Тугорканом, одружившись на його дочці.

Випадкова вікі