FANDOM

Битва на Немизі
300px
Мініатюра з Радзивільського літопису
Дата 3 березня, 1067 року
Місце Річка Немиза
Підсумок Перемога Ярославичів
Противники
Київське князівство

Чернігівське князівство

Переяславське князівство

Полоцьке князівство
Командири
Ізяслав Ярославич

Всеволод Ярославич

Святослав Ярославич

Всеслав Брячиславич
Сили сторін
 ? невідомо  ? невідомо
Військові втрати
 ? невідомо  ? невідомо

Битва на Немизі — битва періоду ранньофеодальної монархії в Київській Русі, яке відбулося 3 березня 1067 на річці Немизі.

Передісторія

В кінці X століття Володимир Святославич (у той час новгородський князь) розорив Полоцьк, убив князя Рогволода, силою взяв за дружину його дочку Рогнеду і приєднав місто до своїх володінь. В 1021 полоцький князь Брячислав, внук Володимира Святославича напав на Новгород, і на зворотному шляху був наздогнаний київським князем Ярославом Мудрим на річці Судом, розбив його військами і втік, залишивши полонених і награбоване. В 1021 було укладено мир, за яким за Брячислава були закріплені Вітебськ і Усвят.

Син Брячислава полоцький князь Всеслав по прізвисько Чародій в 1065 тримав в облозі Псков, розбив новгородського князя Мстислава Ізяславича і пограбував Новгород, продовживши тим самим війну за владу між Рюриковичами, проти своїх двоюрідних дядьків Ярославичів. Ярославичі вторглися в Полоцьке князівство, взяли Мінськ і вийшли на річку Немизу.

Хід битви

Війська зійшлися на берегах річки Немиги і 7 днів стояли один проти одного в глибокому снігу. Нарешті Всеслав Полоцький почав атаку, і багато воїнів полягло з обох сторін. За словами київського літописця Всеслав зазнав поразки від трьох Ярославичів - Ізяслава Київського, Святослава Чернігівського і Всеволода Переяславського.

Підсумки

За словами київського літописця, Всеслав зазнав поразки і втік, але Ярославичі не переслідували його. Через 4 місяці після битви, Ярославичі покликали його на переговори, цілували хрест і обіцяли безпеку, однак порушили свою обіцянку - схопили разом з двома синами відвезли до Києва і уклали в земляну в'язницю. В результаті київського повстання 1068 Всеслав був звільнений з ув'язнення і ненадовго зайняв київський престол. В 1071 йому вдалося повернути Полоцьке князівство.

Галерея

Джерела

Випадкова вікі