FANDOM

Битва над Бугом (1018)
Міжусобиці в Київській Русі
300px
План битви
Дата 22-23 липня 1018
Місце поблизу Грубешова

(сучасне Люблінське воєводство, Польща)

Підсумок Повна перемога польських військ
Командири
Болеслав I Хоробрий

Святополк I Окаянний

Ярослав I Мудрий
Сили сторін
близько 4000 поляків

500 мадярських вершників

300 німецьких лицарів

100 печенезьких вершників

князівська дружина

русь

варязькі найманці

новгородське ополчення

разом близько 5000

Військові втрати
 ? невідомо 99%
Битва над Бугом (22-23 липня 1018 р.) — бій, що відбувся поблизу сучасного містечка Грубешів (Люблінське воєводство, Польща), над рікою Західний Буг між військами польського князя Болєслава І Хороброго з одного боку і військом київського князя Ярослава I Мудрого з іншого, в результаті якого військо Ярослава було вщент розгромлене, а сам він з кількома дружинниками утік до Новгорода.

Передісторія

У 1016 у Ярослав на чолі новгородських і найманих варязьких військ здобув перемогу над Святополком і прийшов йому на допомогу печенігами під Любечем на Дніпрі і став великим князем київським, в 1017 у Київ витримав печенізьку облогу.

У 1018 році на Русь рушив Болеслав Хоробрий, Ярослав вийшов на Волинь назустріч йому з київсько-новгородсько-варязьким військом.

Хід битви

Два війська зустрілися на Західному Бузі і деякий час не наважувалися перейти річку. Це несподівано зробив Болеслав, тягнучи за собою своїх воїнів. Ярослав зазнав нищівної поразки.

Наслідки

Святополк увійшов у Київ і розмістив польські війська в містах, де почало назрівати невдоволення, а потім і за наказом самого Святополка стали організовуватися вбивства поляків. У нагороду за допомогу в відвоюванні київського престолу Святополк віддав Болеславу завойовані Володимиром Святим червенські гради на лівому березі Західного Бугу, і польські війська залишили Русь.

Після поразки Ярослав утік у Новгород і хотів тікати далі до Швеції, але був затриманий новгородцями, що побоюються помсти Святополка. У 1019 у було зібране нове військо, причому на його оснащення був проведений збір коштів у розмірі 4 кун з мужів, по 10 гривень з старійшин і по 18 гривень з бояр. Святополк виявився не готовий до протистояння і відразу втік до печенігів, поступившись київським престолом Ярославу. У тому ж році Святополк воював з ним у вирішальній битві на річці Альті.

Випадкова вікі