FANDOM

Атей (грец. Άτέας/ ΑΤΑΙΑΣ, лат. Atheas) (до 358 — 339 р. до н. е.) — традиційно вважається чи не найвидатнішим династом Європейської Скіфії. Припущення, що Атей контролював виключно Придунайську (Малу) Скіфію безпідставні.

Перша згадка Атея відноситься до 358 р. до н. е., коли після смерті одриського династа Котіса І між сусідами одрисів розпочалася війна за території ще донедавна могутньої фракійської держави, до якої залучилися і скіфи. Атей узяв під свій контроль частину Добруджі і підпорядкував собі наступні поліси: з 358 р. до н. е. — Істрія, з 353 р. до н. е. — Каллатіс, що призвело до низки воєн з іншими сусідами одриссів, а саме: переможна війна з трибаллами в 344 р. до н. е., війна з Македонією у 339 р. до н. е. Участь скіфів у війнах за перерозподіл фракійських територій та сфер впливу і, в першу чергу, війна з Филипом Македонським пояснює відносну популярність Атея в античній літературі.

Після смерті Атея Європейська Скіфія проіснувала ще близько 60-70 років, витримав низку воєн (навала Зопіріона у 331 р. до н. е., війна з Боспором близько 327 р. до н. е. (ДЕМОСФЕН, XXXIV. «ПРОТИ ФОРМІОНА О ПОЗИЦІ»), і в якості спільника боспорського царя у 310—309 рр. до н. е. (ДІОДОР, БІБЛІОТЕКА (ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ), XX, 22-24), війну з Лісімахом у 313 р. до н. е. (ДІОДОР, БІБЛІОТЕКА (ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ), XIX)). Наразі немає жодних підтверджень щодо будь яких кризових явищ у Європейській Скіфії до 280—270 рр. до н. е.

Випадкова вікі